Er zijn veel stressvolle dingen over verhuizen, maar zeker bovenaan de lijst staat de zorg dat sommige van je bezittingen zullen verdwijnen.
Het is een weinig benijdenswaardig gevoel – naar je nieuwe huis gaan om te ontdekken dat sommige van je spullen hun bestemming niet hebben bereikt. Of misschien deden ze dat wel, maar je hebt een opgravingsploeg nodig om ze onder je berg dozen te lokaliseren.
De gevreesde taak om al je spullen uit te pakken kan veel gemakkelijker zijn als je het juiste voorbereidende werk doet. Voordat een enkele doos wordt ingepakt, neem je de tijd om een plan te maken van hoe je alles wat je meeneemt bijhoudt. Een goed organisatiesysteem bespaart u talloze uren (en aanzienlijke stress) wanneer u bij het uitpakkende deel van het proces komt.
Doe een pre-packing walkthrough
Voordat je iets inpakt, documenteer je wat je hebt. Maak een video (of maak op zijn minst veel foto’s) van je bezittingen, vooral eventuele waardevolle spullen. Bekijk close-ups van serienummers of andere identificerende details. Dit is eigenlijk iets dat iedereen sowieso af en toe zou moeten doen – zelfs als ze niet verhuizen – omdat het een enorme hulp zal zijn als u ooit een verzekeringsclaim moet indienen in geval van verlies of diefstal.
Bewaar ten minste één exemplaar van al deze documentatie ergens buiten uw huis – een cloudgebaseerde (online) opslagservice is een goede optie. Op deze manier heb je altijd een back-up als je het origineel verliest of er geen toegang toe hebt.
Het is duidelijk dat hoe minder spullen je bezit, hoe minder je hoeft in te pakken. Dit is dus een goede gelegenheid om een zuivering te doen voordat je begint met inpakken.
Bedenk een systeem
Er zijn verschillende opties voor het maken van een pre-move organisatiesysteem. Of je deze ideeën nu precies volgt of je eigen unieke proces aanpast, het belangrijkste is dat je een soort plan hebt om dingen georganiseerd te houden.
Eerst moet u een soort grafiek of lijst maken. Dit kan een gedetailleerde spreadsheet zijn of gewoon een eenvoudige lijst in een notitieblok – het belangrijkste is dat je een centrale plek hebt om elke doos, de inhoud en de kamer waar die items thuishoren bij te houden. Het kan echter handig zijn om een elektronische versie van deze lijst te hebben die u ergens online kunt opslaan, voor het geval u uw papieren exemplaar verliest.
Terwijl u inpakt, nummert u elk vak met grote getallen die in heldere markering zijn geschreven. Voer in uw lijst het nummer van elk vak in en een beschrijving van wat erin gaat. Wees zo specifiek als je kunt (of als je tijd / energie het toelaat). Hoe gedetailleerder u kunt zijn, hoe beter- maar uiteraard zal een grondigere inventaris veel tijdrovender zijn.
Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat als je je plotseling realiseert dat je nog steeds iets nodig hebt dat je al hebt ingepakt, je het veel gemakkelijker kunt vinden tussen alle ingepakte dozen.
Het is een goed idee om ook de aankoopprijs of geschatte waarde van elk item (of op zijn minst de meest waardevolle) te vermelden, zodat u deze informatie hebt in het geval dat het item verloren raakt of beschadigd raakt tijdens de verhuizing.
Kleurcodes gebruiken
Wijs het voor elke kamer of elk deel van uw nieuwe huis een specifieke kleur toe. Gebruik vervolgens spuitverf, bouwpapier of andere materialen om een kleur aan elke doos te bevestigen, die overeenkomt met het gebied waar het naartoe gaat. Dit maakt het heel gemakkelijk om dozen die op specifieke locaties thuishoren onmiddellijk te herkennen. Gebruik op uw nieuwe locatie bouwpapier of stickers om de toegewezen kleur van elke kamer te identificeren, zodat degene die de dozen uitlaadt, weet waar alles moet worden geplaatst.
Vink vakjes af als ze aankomen
Hoewel u niet per se alles onmiddellijk hoeft uit te pakken, moet u op zijn minst elk vakje afvinken als het van de rijdende vrachtwagen komt. U weet meteen of er dozen ontbreken – voordat de verhuizers weg zijn.
Zorg ervoor dat u de prioriteitsitems kunt herkennen
Gebruik felgekleurde ducttape om de belangrijkste dozen te wikkelen – of die met items die je meteen nodig hebt. Dit zal u vertellen welke dozen u als eerste moet aanpakken wanneer u begint met uitpakken.