Het volgende document is opgesteld door de Federale snelwegadministratie (FHA). Dit is een must-read voor iedereen die een verhuizing overweegt – of er actief bij betrokken is. Klik op een link hieronder om meer te weten te komen over alles, van schattingen en overeenkomsten tot cognossementen en betalingsscenario’s.
Uw verhuizer moet u voorzien van een pamflet met informatie over uw rechten en verantwoordelijkheden als verzender van huishoudelijke artikelen. De verhuizer moet u ook een pamflet bezorgen waarin de procedures voor het afhandelen van uw vragen en klachten worden beschreven.
De voorschriften van de Federal Highway Administration (FHWA) beschermen consumenten op interstatelijke verplaatsingen en definiëren de rechten en verantwoordelijkheden van consumenten en vervoerders van huishoudelijke goederen (verhuizers).
Tariefinspectie en oprichtingskennisgeving
De federale wetgeving vereist dat verhuizers verzenders adviseren dat ze de tarieven die van toepassing zijn op uw zending kunnen inspecteren. De tarieven van vervoerders maken door deze verwijzing deel uit van de vervoersovereenkomst (cognossement) tussen u en de vervoerder en kunnen worden geïnspecteerd in de faciliteit van de vervoerder, of op verzoek zal de vervoerder een kopie verstrekken van een tariefbepaling met de tarieven, regels of kosten van de vervoerder die van toepassing zijn op uw zending, waarvan de voorwaarden niet kunnen worden gewijzigd.
Opgenomen tariefbepalingen omvatten, maar zijn niet beperkt tot, die: (1.) het vaststellen van een beperking van de aansprakelijkheid van de vervoerder, waarvan de belangrijkste kenmerken worden beschreven in de sectie waarderingsverklaring van het cognossement; (2.) het vaststellen van de termijnen voor het indienen van vorderingen, waarvan de belangrijkste kenmerken worden beschreven in sectie 6 van het cognossement; en (3.) het recht van de vervoerder voorbehouden om extra kosten te berekenen voor aanvullende diensten die worden uitgevoerd en, op basis van niet-bindende schattingen, om kosten te baseren op het exacte gewicht van de vervoerde goederen.
Schattingen – Bindend en niet-bindend
Ramingen
Hoewel verhuizers niet verplicht zijn om schattingen te geven, geven de meeste verhuizers wel schattingen wanneer daarom wordt gevraagd. Er zijn twee soorten schattingen, bindend en niet-bindend.
Bindende schattingen van de totale kosten
De verhuizer kan u kosten in rekening brengen voor het verstrekken van een bindende schatting, die de zending en alle geleverde diensten duidelijk moet beschrijven.
Wanneer u een bindende offerte ontvangt, kunt u niet meer dan dat bedrag betalen. Als u de verhuizer echter hebt gevraagd om meer services te leveren dan die welke in de schatting zijn opgenomen, zoals bestemmingskosten (d.w.z. kosten voor lange transportkosten, pendeldiensten, extra trapkosten of liftkosten), die vaak niet bekend zijn bij de oorsprong, kan de verhuizer volledige betaling eisen voor die toegevoegde services op het moment van levering.
Om effectief te zijn, moet een bindende schatting schriftelijk zijn en moet een kopie aan u beschikbaar worden gesteld voordat u verhuist.
Als u akkoord gaat met een bindende schatting, bent u verantwoordelijk voor het betalen van de verschuldigde kosten met contant geld, gecertificeerde cheque, reischeques of bankcheque (een die door een bank op zichzelf is getrokken en ondertekend door een functionaris van de bank) op het moment van levering, tenzij de verhuizer ermee instemt voordat u overgaat om krediet te verlenen of betaling met een betaalkaart te accepteren. Als u niet in staat bent om te betalen op het moment dat de zending wordt afgeleverd, kan de verhuizer uw zending op uw kosten opslaan totdat de kosten zijn betaald.
Niet-bindende schattingen van geschatte kosten
Het is de verhuizer niet toegestaan kosten in rekening te brengen voor het geven van een vrijblijvende schatting.
Een niet-bindende schatting is geen bod of contract. Een vrijblijvende schatting wordt door de verhuizer verstrekt om u een algemeen beeld te geven van de kosten van de verhuizing. Het bindt de verhuizer niet aan de geschatte kosten. Bovendien is het geen garantie dat de uiteindelijke kosten niet hoger zullen zijn dan de schatting. De werkelijke kosten zullen in overeenstemming zijn met de gepubliceerde tarieven van de verhuizer. Alle verhuizers zijn wettelijk verplicht om niet meer en niet minder dan de kosten te innen die in hun tarieven zijn vermeld, ongeacht eerdere tariefoffertes in niet-bindende schattingen. De kosten in de tarieven zijn in wezen hetzelfde voor dezelfde zending met hetzelfde gewicht die dezelfde afstand aflegt. Als u verschillende (niet-bindende) schattingen van verschillende verhuizers ontvangt, bent u verplicht om alleen het in het tarief vermelde bedrag te betalen. Daarom kan een niet-bindende schatting geen invloed hebben op het bedrag dat u moet betalen.
Niet-bindende schattingen moeten schriftelijk zijn en de zending en alle geleverde diensten duidelijk beschrijven. Elke keer dat een verhuizer een dergelijke schatting verstrekt, moet het geschatte bedrag van de kosten op de bestelling voor service en cognossement met betrekking tot uw zending staan. Als u een niet-bindende schatting krijgt, onderteken of accepteer dan niet de bestelling voor service of bziekte van cognossement, tenzij het geraamde bedrag op elk formulier wordt vermeld wanneer het door de verhuizer wordt opgesteld.
Als u een niet-bindende schatting krijgt, kan de verhuizer u niet verplichten om meer te betalen dan het bedrag van de oorspronkelijke schatting, plus 10 procent, op het moment van levering. U heeft dan ten minste 30 dagen na levering de tijd om eventuele resterende kosten te betalen.
ALS U DE VERHUIZER VERZOEKT OM MEER SERVICES TE LEVEREN DAN DIE WELKE IN DE SCHATTING ZIJN OPGENOMEN, KAN DE MOVER VOLLEDIGE BETALING VOOR DIE TOEGEVOEGDE SERVICES EISEN OP HET MOMENT VAN LEVERING.
Ruimtereserveringen, versnelde service, exclusief gebruik van een voertuig en gegarandeerde pick-up en levering
Het is gebruikelijk dat verhuizers prijs- en serviceopties aanbieden. De totale kosten van uw verhuizing kunnen worden verhoogd als u aanvullende of speciale diensten wilt. Voordat u ermee instemt om uw zending te laten verplaatsen onder een cognossement dat speciale service biedt, moet u een duidelijk begrip hebben met de verhuizer wat de extra kosten zullen zijn. U moet er altijd rekening mee houden dat u mogelijk andere verhuizers vindt die de service kunnen bieden die u nodig hebt zonder dat u de extra kosten hoeft te betalen.
Een serviceoptie is een RUIMTE RESERVEREN. Als u ermee instemt om uw zending te laten vervoeren onder een ruimtereserveringsovereenkomst, moet u betalen voor een minimum aantal kubieke voet ruimte in de verhuiswagen, ongeacht hoeveel ruimte in de bestelwagen daadwerkelijk door uw zending wordt ingenomen.
Een tweede serviceoptie is VERSNELDE SERVICE om verladers te helpen die hun zendingen op of tussen bepaalde data moeten laten vervoeren, wat de verhuizer normaal gesproken niet zou kunnen overeenkomen bij zijn normale activiteiten.
Een andere gebruikelijke serviceoptie is EXCLUSIEF GEBRUIK VAN EEN VOERTUIG. Als u om welke reden dan ook wenst of eist dat uw zending zelf op de vrachtwagen of trailer van de verhuizer wordt verplaatst, zullen de meeste verhuizers een dergelijke service bieden.
Nog een andere serviceoptie is GEGARANDEERDE SERVICE OP OF TUSSEN OVEREENGEKOMEN DATA. U gaat met de verhuizer een overeenkomst aan die bepaalt dat uw zending op specifieke gegarandeerde data wordt opgehaald, naar de plaats van bestemming wordt vervoerd en afgeleverd. Als de verhuizer de service niet levert zoals overeengekomen, hebt u recht op compensatie tegen een vooraf bepaald bedrag of een dagtarief (dagvergoeding), ongeacht de kosten die u daadwerkelijk hebt gemaakt als gevolg van het niet uitvoeren van de verhuizer.
Voordat u een van deze prijs- en serviceopties aanvraagt of ermee instemt, moet u de vertegenwoordigers van de verhuizer vragen naar de uiteindelijke kosten die u moet betalen.
Transport van zendingen op twee of meer voertuigen
Hoewel alle verhuizers proberen elke zending op één vrachtwagen te verplaatsen, wordt het soms noodzakelijk om een zending over twee of meer vrachtwagens te verdelen. Dit kan gebeuren als de verhuizer de kubieke voet ruimte die nodig is voor uw zending heeft onderschat, met als gevolg dat deze niet allemaal op de eerste vrachtwagen past. De rest of “leave behind” wordt op een later tijdstip opgehaald door een tweede vrachtwagen en kan op een later tijdstip dan de eerste vrachtwagen op de bestemming aankomen. Wanneer dit gebeurt, worden uw transportkosten bepaald alsof de hele zending op één vrachtwagen is verplaatst.
Als het belangrijk voor u is om het ongemak van een “leave behind” te voorkomen, zorg er dan voor dat uw schatting een nauwkeurige berekening bevat van de kubieke voet die nodig is voor uw zending. Vraag uw schatter om een formulier “Meettabel” te gebruiken bij het maken van deze berekening. Overweeg om een bindende schatting te vragen, die waarschijnlijk conservatiever is met betrekking tot kubieke voet dan niet-bindende schattingen. Als de verhuizer de service aanbiedt, overweeg dan om een ruimtereservering te maken voor de benodigde hoeveelheid ruimte plus een foutmarge. In ieder geval is het verstandig om uw goederen voorafgaand aan de verhuizing te “prioriteren”, zodat de meer essentiële items op de eerste vrachtwagen worden geladen als sommige achterblijven.
Bestellen voor service
Verhuisbedrijven zijn verplicht om een bestelling voor te bereiden voor service op elke zending die voor een individuele verzender wordt vervoerd. U hebt recht op een kopie van de bestelling voor betekening wanneer deze is opgesteld.
De opdracht tot betekening is geen contract. Mocht uw verhuizing worden geannuleerd of vertraagd of als u besluit de verhuizer niet te gebruiken, moet u de bestelling onmiddellijk annuleren.
Als er een wijziging is in de datums waarop u en de verhuizer zijn overeengekomen dat uw zending zal worden opgehaald en afgeleverd, of een wijziging in de niet-bindende schatting, kan de verhuizer een schriftelijke wijziging van de bestelling voor service voorbereiden. De schriftelijke wijziging moet worden toegevoegd aan de opdracht tot betekening. U en de verhuizer moeten de opdracht voor service ondertekenen.
Vrachtbrief
Het cognossement is het contract tussen you en de verhuizer. De verhuizer is wettelijk verplicht om een cognossement op te stellen voor elke zending die hij vervoert. De informatie op het cognossement moet dezelfde informatie zijn als die op de bestelling voor betekening of kennisgeving. De chauffeur die uw zending laadt, moet u een kopie van het cognossement geven voordat u uw meubels laadt.
Het is uw verantwoordelijkheid om de bill of lading te lezen voordat u deze accepteert
Het cognossement vereist dat de verhuizer de service levert die u hebt aangevraagd en u moet de kosten voor de service betalen.
De Bill of Lading is een belangrijk document. Verlies of misplaats uw exemplaar niet.
Houd het beschikbaar totdat uw zending is afgeleverd, alle kosten zijn betaald en alle claims, indien van toepassing, zijn afgehandeld.
Inventaris
Op het moment dat de chauffeur van de verhuizer uw zending laadt, inventariseert hij of zij, hoewel niet verplicht om dit te doen, meestal uw zending met vermelding van eventuele schade of ongebruikelijke slijtage. Het doel is om de staat van elk item vast te leggen. Als de chauffeur geen inventaris maakt, moet u er zelf een maken.
Na het voltooien van de inventaris zal de bestuurder meestal elke pagina ondertekenen en u vragen om elke pagina te ondertekenen. Het is belangrijk voordat u ondertekent dat u ervoor zorgt dat de inventaris elk artikel in uw zending vermeldt en dat de vermeldingen met betrekking tot de staat van elk artikel correct zijn. U hebt het recht om eventuele meningsverschillen te noteren. Wanneer uw zending wordt afgeleverd, als een artikel ontbreekt of beschadigd is, kan uw vermogen om te herstellen van de verhuizer voor verlies of schade afhangen van de gemaakte aantekeningen.
De chauffeur geeft u een kopie van elke pagina van de inventaris. Voeg de volledige inventaris toe aan uw kopie van het cognossement. Het is uw ontvangstbewijs voor de goederen.
Op het moment dat uw zending wordt afgeleverd, is het uw verantwoordelijkheid om de geleverde artikelen te vergelijken met de artikelen die op uw voorraad staan vermeld. Als er nieuwe schade wordt ontdekt, maak deze dan vast op het inventarisformulier. Breng de schade onder de aandacht van de bestuurder en vraag dat de schade wordt geregistreerd op de kopie van de inventaris van de bestuurder.
Nadat de volledige zending is gelost, vraagt de chauffeur u om de kopie van de inventaris van de chauffeur te ondertekenen om aan te tonen dat u de vermelde artikelen hebt ontvangen. Teken niet voordat u zich ervan hebt verzekerd dat het juist is en dat de juiste notaties zijn ingevoerd met betrekking tot ontbrekende of beschadigde items.
Wanneer u de inventaris ondertekent, geeft u de chauffeur een ontvangstbewijs voor uw goederen.
Zendingen onderworpen aan minimale gewichts- of volumekosten
Verhuizers hebben meestal een minimumgewicht of volumekosten voor het transport van een zending. Meestal is het minimum de kosten voor het vervoeren van een zending van ten minste 1.000 pond (454 kilogram).
Als uw zending minder lijkt te wegen dan het minimumgewicht van de verhuizer, moet de verhuizer u adviseren over de bestelling voor service van de minimale kosten voordat hij ermee instemt de zending te vervoeren. Als de verhuizer u niet op de hoogte stelt van de minimumkosten en uw zending minder is dan het minimumgewicht, moeten de uiteindelijke kosten worden gebaseerd op het werkelijke gewicht in plaats van het minimumgewicht.
Het gewicht van uw zending bepalen
Als de kosten moeten worden gebaseerd op het gewicht van de zending, moet de verhuizer de zending wegen. Tenzij uw zending minder dan 1.000 pond (454 kilogram) weegt en kan worden gewogen op een magazijnplatformweegschaal, is de verhuizer vereist om het gewicht van uw zending te bepalen door een van de volgende processen.
WEGING VAN DE OORSPRONG – Als uw zending wordt gewogen in de stad of het gebied van waaruit u verhuist, moet de chauffeur de vrachtwagen wegen waarop de zending moet worden vervoerd voordat hij naar uw woonplaats komt. Dit wordt de tarragewicht. Op het moment van deze eerste weging kan de truck al gedeeltelijk geladen zijn met een of meer andere zendingen. Dit heeft geen invloed op het gewicht van uw zending. De truck moet ook de pads, dollies, steekwagens, hellingen en andere apparatuur bevatten die normaal gesproken wordt gebruikt bij het vervoer van zendingen huishoudelijke goederen.
Na het laden wordt de truck opnieuw gewogen om het geladen gewicht te verkrijgen, de Brutogewicht. Het nettogewicht van uw zending wordt dan verkregen door de tarragewicht van de Brutogewicht.
BESTEMMINGSWEGING – Het is de verhuizer ook toegestaan om het gewicht van uw zending op de plaats van bestemming te bepalen op het moment van lossen. Het feit dat een zending op de plaats van bestemming wordt gewogen, heeft geen invloed op de nauwkeurigheid van het gewicht van uw zending. HET BELANGRIJKSTE VERSCHIL IS DAT DE VERHUIZER NIET IN STAAT OM DE EXACTE KOSTEN VAN UW ZENDING TE BEPALEN VOORDAT DEZE WORDT GELOST.
Bestemmingsweging gebeurt omgekeerd van oorsprongsweging. Na aankomst in de stad of het gebied waar u naartoe verhuist, zal de chauffeur de vrachtwagen wegen, met uw zending erop geladen, om het brutogewicht te verkrijgen voordat hij naar uw nieuwe woonplaats komt om te lossen. Na het lossen van uw zending zal de chauffeur de vrachtwagen opnieuw wegen om het tarragewicht te verkrijgen. Het nettogewicht van uw zending wordt dan verkregen door het tarragewicht af te trekken van het brutogewicht.
Telkens wanneer een weging wordt uitgevoerd, moet de bestuurder een gewichtsbewijs verkrijgen met de datum en plaats van weging en het verkregen gewicht. Op het ticket moeten ook uw naam en verzendnummer zijn ingevoerd, samen met de identificatienummers (ID)-nummers van de vrachtwagen. De persoon die de weging heeft uitgevoerd, moet het ticket ondertekenen. Als zowel de lege (tarra) als de geladen (bruto) wegingen op dezelfde schaal worden uitgevoerd, mag het record van beide wegingen op één gewichtskaart worden vermeld.
Op het moment dat de verhuizer u de vrachtfactuur geeft om de kosten te innen, moet een kopie van elk gewichtsticket met betrekking tot uw zending uw kopie van de vrachtrekening vergezellen.
U hebt het recht om elke weging in acht te nemen. De verhuizer is verplicht u te informeren over de specifieke locatie van elke schaal die zal worden gebruikt en om u een redelijke gelegenheid te geven om aanwezig te zijn. Als u een of beide wegingen in acht wilt nemen, moet u de verhuizer hiervan op de hoogte stellen op het moment dat de bestelling voor service wordt opgesteld of in elk geval vóór de datum van uw verhuizing. Hierdoor kan de verhuizer voor de weging contact met u opnemen om u te informeren over de locatie van de weegschaal.
Herweging van zendingen
Als uw zending bij de oorsprong wordt gewogen en u met de verhuizer akkoord gaat dat u de kosten betaalt op het moment van levering, moet de verhuizer u schriftelijk op de hoogte stellen van het gewicht en de kosten van uw zending voordat u begint met lossen bij uw woonplaats van bestemming. Als u van mening bent dat het gewicht niet nauwkeurig is, hebt u het recht om te verzoeken dat de zending opnieuw wordt gewogen voordat deze wordt gelost.
Het is de verhuizer niet toegestaan kosten in rekening te brengen voor de herweging. Als het gewicht van uw zending op het moment van de herweging afwijkt van het gewicht dat bij de oorsprong is bepaald, moet de verhuizer de kosten opnieuw berekenen op basis van het gewicht van het nieuwe gewicht.
Voordat u een herweegbeurt aanvraagt, kunt u het in uw voordeel vinden om het gewicht van uw zending te schatten met behulp van de volgende methode:
- Tel het aantal artikelen in uw zending. Meestal worden er 30 of 40 items vermeld op elke pagina van de inventaris. Als er bijvoorbeeld 30 artikelen per pagina zijn en uw voorraad bestaat uit vier volledige pagina’s en een vijfde pagina met 15 items, is het totale aantal items 135. Als een auto op de inventaris staat, neem dat artikel dan niet op in de telling van de totale items.
- Trek het gewicht van een auto die in uw zending is inbegrepen af van het totale gewicht van de zending. Als de auto niet afzonderlijk is gewogen, is het gewicht te vinden op de titel of het licentiebewijs.
- Verdeel het aantal artikelen in uw zending in het gewicht. Als het gemiddelde gewicht als gevolg van deze oefening varieert tussen 35 en 45 pond (16 en 20 kilogram) per artikel, is het onwaarschijnlijk dat een herweging gunstig voor u zal blijken te zijn en kan resulteren in het betalen van hogere kosten.
De ervaring heeft geleerd dat de gemiddelde zending huishoudelijke goederen ongeveer 40 pond (18 kilogram) per artikel weegt. Als een zending een groot aantal zware items bevat, zoals dozen met boeken, dozen met gereedschap of zwaarder dan gemiddeld meubilair, kan het gemiddelde gewicht per item 45 pond (20 kilogram) of meer zijn.
Ophalen en afleveren van zendingen op de afgesproken data
U en uw verhuizer moeten overeenstemming bereiken over wanneer uw zending moet worden opgehaald en afgeleverd. Het is uw verantwoordelijkheid om te bepalen op welke datum, of tussen welke datums, u de zending moet laten ophalen en op welke datum of tussen welke datums, u levering nodig heeft. Het is de verantwoordelijkheid van de verhuizer om u te vertellen of de service op of tussen die datums kan worden geleverd of, zo niet, op welke andere datums de service kan worden geleverd.
Tijdens het bereiken van een overeenkomst met een verhuizer, kan het nodig zijn dat u uw verhuis- en reisplannen wijzigt als geen enkele verhuizer service kan verlenen op de specifieke data die u wenst. Ga er niet mee akkoord dat uw zending zo snel mogelijk wordt opgehaald of afgeleverd. De data of periodes waarover u en de verhuizer het eens zijn, moeten definitief zijn.
Zodra een overeenkomst is bereikt, moet de verhuizer deze datums invoeren op de bestelling voor betekening en het cognossement.
Zodra uw goederen zijn geladend, is de verhuizer contractueel verplicht om de in het cognossement beschreven dienst te verlenen. De enige verdediging voor het niet verlenen van de dienst op de vereiste data is de ‘verdediging van overmacht’. Dit is een juridische term, wat betekent dat als omstandigheden die niet te voorzien waren en die buiten de controle van de verhuizer liggen, de uitvoering van de dienst zoals overeengekomen in het cognossement verhinderen, de verhuizer niet verantwoordelijk is voor schade als gevolg van de niet-nakoming.
Als de verhuizer na het opstellen van een bestelling voor service niet in staat is om op de afgesproken data op te halen of af te leveren, is de verhuizer verplicht u hiervan telefonisch, telegram of persoonlijk op de hoogte te stellen. De verhuizer moet u op dat moment vertellen wanneer uw zending kan worden opgehaald of afgeleverd. Als u om welke reden dan ook niet in staat of niet bereid bent om afhaling of levering te accepteren op de door de verhuizer genoemde datums, moet u proberen overeenstemming te bereiken op een alternatieve datum.
Het vaststellen van een vertraagde ophaal- of leveringsdatum ontslaat de verhuizer niet van aansprakelijkheid voor schade als gevolg van het niet verlenen van de geleverde dienst zoals overeengekomen. Wanneer u echter op de hoogte wordt gesteld van alternatieve leveringsdatums, is het uw verantwoordelijkheid om beschikbaar te zijn om de levering op de opgegeven datums te accepteren. Als u niet beschikbaar bent en bereid bent om levering te accepteren, heeft de verhuizer het recht om uw zending op uw kosten in opslag te plaatsen of de zending op zijn vrachtwagen te houden en extra kosten te beoordelen.
Als u na het ophalen van uw zending de verhuizer verzoekt om de leveringsdatum te wijzigen, zullen de meeste verhuizers ermee instemmen dit te doen, op voorwaarde dat uw verzoek niet zal leiden tot onredelijke vertraging van hun apparatuur of de verhuizing van een andere klant zal verstoren. De verhuizer hoeft echter niet in te stemmen met gewijzigde leveringsdata en heeft het recht om uw zending op uw kosten op te slaan als u de levering niet wilt of kunt accepteren op de datum die is overeengekomen in het cognossement.
Als de verhuizer er niet in slaagt uw zending op te halen en af te leveren op de datums die op het cognossement zijn vermeld en u uitgaven heeft die u anders niet zou hebben gehad, kunt u die kosten mogelijk op de verhuizer verhalen. Dit is wat men noemt een ongemak- of vertragingsclaim. Als een verhuizer weigert een dergelijke claim te honoreren en u nog steeds van mening bent dat u recht heeft op een schadevergoeding, kunt u de verhuizer aanklagen. De FHWA is niet bevoegd om de verhuizer te veroordelen tot betaling van dergelijke vorderingen.
Hoewel het te hopen is dat uw zending niet wordt vertraagd, moet u deze mogelijkheid overwegen en voordat u akkoord gaat met een verhuizer om uw zending te vervoeren, uitzoeken welke betaling u kunt verwachten als de service wordt vertraagd door de schuld van de verhuizer.
Kennisgeving van heffingen
U moet de verhuizer op het moment dat u de afspraken voor de verhuizing maakt op de hoogte stellen als u op de hoogte wilt worden gesteld van het gewicht en de kosten. U bent verplicht om de verhuizer een telefoonnummer of adres te geven waarop de melding wordt ontvangen.
De verhuizer moet u ten minste één 24-uurs weekdag voorafgaand aan de levering op de hoogte stellen van de kosten, tenzij de zending de dag na het ophalen moet worden afgeleverd. De 24-uurseis is niet van toepassing wanneer u voorafgaand aan de verhuizing een schatting van de kosten krijgt of wanneer de zending op de plaats van bestemming moet worden gewogen.
Ontvangstbewijs voor levering van de zending
Op het moment van levering verwacht de verhuizer dat u een ontvangstbewijs voor uw zending ondertekent. Dit wordt meestal bereikt door u elke pagina van de kopie van de inventaris van de verhuizer te laten ondertekenen.
Het is verhuizers verboden om u een ontvangstbewijs te laten ondertekenen dat de verhuizer ontheft van alle aansprakelijkheid voor verlies of schade aan de zending. Onderteken geen ontvangstbewijs dat niet vermeldt dat u voor uw zending in schijnbaar goede staat ondertekent, behalve zoals vermeld op de verzenddocumenten.
De aansprakelijkheid van de verhuizer voor verlies en schade
Alle verhuisbedrijven zijn verplicht om aansprakelijkheid op zich te nemen voor de waarde van de goederen die zij vervoeren. Er zijn echter verschillende aansprakelijkheidsniveaus en consumenten moeten zich bewust zijn van de hoeveelheid bescherming die wordt geboden en de kosten voor elke optie.
Kortom, de meeste verhuizers bieden vier verschillende niveaus van aansprakelijkheid onder de voorwaarden van hun tarieven en op grond van de Released Rates Orders van de Surface Transportation Board, die de verhuisindustrie beheersen.
Optie 1: Vrijgegeven waarde
Dit is de meest economische beschermingsoptie die beschikbaar is. Deze optie zonder extra kosten biedt minimale bescherming. Onder deze optie neemt de verhuizer de aansprakelijkheid op zich voor niet meer dan 60 cent per pond ($ 1,32 per kilogram), per artikel. Verlies- of schadeclaims worden verrekend op basis van het pondgewicht van het artikel vermenigvuldigd met 60 cent (of het kilogramgewicht vermenigvuldigd met $ 1,32). Bijvoorbeeld als een stereocomponent van 10 pond (4,54 kilogram), ter waarde van $ 1.000 ging verloren of vernietigd, de verhuizer zou aansprakelijk zijn voor niet meer dan $ 6,00. Uiteraard moet de verlader goed nadenken voordat hij instemt met een dergelijke regeling. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze minimale bescherming, maar u moet een specifieke verklaring ondertekenen op het cognossement waarmee u akkoord gaat.
Optie 2: Aangegeven waarde
Onder deze optie is de waardering van uw zending gebaseerd op het totale gewicht van de zending maal $ 1,25 per pond ($ 2,75 per kilogram). Een zending van 4.000 pond (1814,4 kilogram) zou bijvoorbeeld een maximale aansprakelijkheidswaarde van $ 5.000,00 hebben. Elke verlies- of schadeclaim onder deze optie wordt verrekend op basis van de afgeschreven waarde van het verloren of beschadigde item (s) tot de maximale aansprakelijkheidswaarde op basis van het gewicht van de gehele zending. Onder deze optie, als u een stereocomponent van 10 pond (4,54 kilogram) hebt verzonden die oorspronkelijk $ 1.000 kostte, zou de verhuizer aansprakelijk zijn voor maximaal $ 1.000, op basis van de afgeschreven waarde van het item.
Tenzij u specifiek akkoord gaat met andere regelingen, is de verhuizer verplicht om aansprakelijkheid op zich te nemen voor de gehele zending op basis van deze optie. Ook heeft de verhuizer het recht om u $ 7,00 in rekening te brengen voor elke $ 1.000 (of een fractie daarvan) van de aansprakelijkheid die wordt aangenomen voor zendingen die onder deze optie worden vervoerd. In het bovenstaande voorbeeld zijn de waarderingskosten voor een zending ter waarde van $ 5.000 $ 35,00. Onder deze optie wordt uw zending beschermd op basis van de afgeschreven waarde en heeft de verhuizer het recht om u kosten in rekening te brengen voor deze extra bescherming.
Optie 3: Forfaitaire waarde
Onder deze optie, die vergelijkbaar is met optie 2, kunt u, als de waarde van uw zending hoger is dan $ 1,25 per pond ($ 2,75 per kilogram) maal het gewicht van de zending, aanvullende aansprakelijkheidsbescherming van de verhuizer verkrijgen. U doet dit door een specifieke dollarwaarde voor uw zending aan te geven. Het bedrag dat u aangeeft, moet hoger zijn dan $ 1,25 per pond ($ 2,75 per kilogram) maal het gewicht van de zending. Het bedrag van de waarde dat u aangeeft, is onderworpen aan dezelfde waarderingskosten ($ 7,00 per $ 1.000) als beschreven in OPTIE 2. Als u bijvoorbeeld verklaart dat uw zending van 4.000 pond (1814,4 kilogram) $ 10.000 waard is (in plaats van de $ 5.000 onder OPTIE 2), brengt de verhuizer u $ 7,00 in rekening voor elke $ 1.000 van de aangegeven waarde, of $ 70,00, voor dit verhoogde niveau van aansprakelijkheid. Als u artikelen verzendt die ongewoon duur zijn, wilt u deze extra waarde misschien declareren. U dient deze verklaring schriftelijk af te leggen op het cognossement.
Optie 4: Volledige waardebescherming
Veel verhuizers bieden een vierde niveau van bescherming met toegevoegde waarde, vaak aangeduid als ‘volledige waardebescherming’ of ‘volledige vervangingswaarde’. Als u ervoor kiest om bescherming met volledige waarde te kopen, worden artikelen die verloren, beschadigd of vernietigd zijn, gerepareerd, vervangen door soortgelijke items, of wordt een contante afrekening getroffen voor de huidige marktvervangingswaarde, ongeacht de leeftijd van het verloren of beschadigde item. In tegenstelling tot de andere opties is afschrijving van het verloren of beschadigde artikel geen factor bij het bepalen van de vervangingswaarde wanneer de zending onder volledige waardebescherming wordt verplaatst.
De kosten voor volledige waardebescherming zijn ongeveer $ 8,50 per $ 1.000 van de aangegeven waarde; de aangegeven minimumwaarde moet echter gelijk zijn aan het gewicht van de zending vermenigvuldigd met $ 3,50 per pond ($ 7,70 per kilogram), wat verder onderworpen is aan een minimale aangifte van $ 21.000.
Als uw zending bijvoorbeeld 5.000 pond (2.268 kilogram) weegt, moet de minimaal aangegeven waarde ten minste $ 21.000 zijn. De exacte kosten voor volledige waardebescherming kunnen per verhuizer verschillen en kunnen verder onderhevig zijn aan verschillende aftrekbare aansprakelijkheidsniveaus die uw kosten kunnen verlagen. Vraag uw verhuizer om de details van zijn specifieke plan.
Onder deze vier opties mogen verhuizers hun aansprakelijkheid voor verlies of schade aan artikelen van buitengewone waarde beperken, tenzij u deze artikelen specifiek op de verzenddocumenten vermeldt. Een artikel van buitengewone waarde is elk item waarvan de waarde hoger is dan $ 100 per pond ($ 220 per kilogram). Vraag je verhuizer om een volledige uitleg van deze beperking voordat je verhuist. Het is uw verantwoordelijkheid om deze bepaling zorgvuldig te bestuderen en de nodige verklaring af te leggen.
Deze optionele aansprakelijkheidsniveaus zijn geen verzekeringsovereenkomsten die worden beheerst door de verzekeringswetten van de staat, maar zijn in plaats daarvan geautoriseerd onder Released Rates Orders van de Surface Transportation Board van het Amerikaanse ministerie van Transport. Naast deze opties kunnen sommige vervoerders ook aanbieden om een afzonderlijke aansprakelijkheidsverzekering van een externe verzekeringsmaatschappij te verkopen of voor u aan te schaffen wanneer u uw zending vrijgeeft voor transport tegen de minimaal vrijgegeven waardering van 60 cent per pond ($ 1,32 per kilogram) per artikel (optie 1). Dit is geen waarderingsdekking die wordt beheerst door de federale wetgeving, maar optionele insurance die is geregeld in het staatsrecht. Als u deze afzonderlijke dekking koopt, is de verhuizer in het geval van verlies of schade die de verantwoordelijkheid van de verhuizer is, alleen aansprakelijk voor een bedrag van niet meer dan 60 cent per pond ($ 1,32 per kilogram) per artikel, en het saldo van het verlies is verhaalbaar op de verzekeringsmaatschappij tot het bedrag van de gekochte verzekering. De vertegenwoordiger van de verhuizer kan u adviseren over de beschikbaarheid van een dergelijke aansprakelijkheidsverzekering en de kosten.
Als u een aansprakelijkheidsverzekering van of via uw verhuizer koopt, is de verhuizer verplicht om een polis of ander schriftelijk verslag van de aankoop af te geven en u een kopie van het beleid of ander document te verstrekken op het moment van aankoop. Als de verhuizer niet aan deze vereiste voldoet, wordt de verhuizer volledig aansprakelijk voor elke claim voor verlies of schade die wordt toegeschreven aan zijn nalatigheid.
Klachten en vragen over de service van de verhuizer
Van alle verhuizers wordt verwacht dat ze snel reageren op klachten of vragen van hun klanten. Als u een klacht of vraag heeft over uw verhuizing, moet u eerst proberen een bevredigend antwoord te krijgen van de lokale agent van de verhuizer, de verkoopvertegenwoordiger die de regelingen voor uw verhuizing heeft afgehandeld of de chauffeur die aan uw zending is toegewezen.
Als u om welke reden dan ook geen bevredigend antwoord van een van deze personen kunt krijgen, moet u contact opnemen met het hoofdkantoor van de verhuizer. Wanneer u een dergelijke oproep doet, zorg er dan voor dat u uw kopieën van alle documenten met betrekking tot de verhuizing beschikbaar hebt. Bijzonder belangrijk is het nummer dat door de verhuizer aan uw zending is toegewezen.
Interstate verhuizers zijn ook verplicht om neutrale arbitrage aan te bieden als een middel om consumentengeschillen op te lossen met betrekking tot verlies of schade bij het ophalen bij aflevering (COD) zendingen. Uw verhuizer is verplicht u informatie te verstrekken over zijn arbitrageprogramma.
Alle interstatelijke verhuisbedrijven zijn verplicht om een klachten- en onderzoeksprocedure te volgen om hun klanten te helpen. Op het moment dat u de afspraken voor uw verhuizing maakt, moet u de vertegenwoordiger van de verhuizer vragen om een beschrijving van de procedure van de verhuizer, het telefoonnummer dat moet worden gebruikt om contact op te nemen met de vervoerder en of de verhuizer voor dergelijke telefoongesprekken zal betalen.
Betalingen
Betaling van de transportkosten
Op het moment van betaling van transportkosten is de verhuizer verplicht om u een vrachtbrief te geven waarin de geleverde service en de kosten voor elke service worden vermeld. Het is gebruikelijk dat de meeste verhuizers een kopie van het cognossement als vrachtbrief gebruiken; sommige verhuizers gebruiken hiervoor echter een geheel apart document.
Behalve in die gevallen waarin een zending wordt verplaatst op basis van een bindende schatting, moet de vrachtfactuur specifiek elke uitgevoerde service, het tarief per eenheid voor elke service en de totale kosten voor elke service identificeren. Accepteer of betaal geen vrachtbrief die deze informatie niet bevat.
Als uw zending is vervoerd op basis van collect on delivery (COD), wordt van u verwacht dat u de totale kosten op de vrachtfactuur betaalt op het moment van levering, tenzij de verhuizer een niet-bindende schatting van de geschatte kosten heeft verstrekt en de totale kosten voor de services die in de schatting zijn opgenomen, hoger zijn dan 110 procent van de geschatte kosten.
Het is gebruikelijk voor verhuizers om in hun tarieven te bepalen dat vrachtkosten contant moeten worden betaald, door middel van een gecertificeerde cheque, een reischeques of een bankcheque (een die door een bank op zichzelf is getrokken en door een functionaris van de bank is ondertekend). Wanneer deze vereiste bestaat, accepteert de verhuizer geen persoonlijke cheques. Op het moment dat u afspraken maakt voor uw verhuizing, moet u de verhuizer vragen naar de vorm van betaling die acceptabel is.
Sommige verhuizers staan betaling van vrachtkosten toe met behulp van een laadpas. Ga er echter niet vanuit dat omdat u een nationaal erkende afschrijving of creditcard hebt, deze acceptabel is voor betaling. Vraag het de verhuizer op het moment dat de afspraken worden gemaakt.
Als u de transportkosten niet betaalt op het moment van levering, heeft de verhuizer het recht om onder het cognossement te weigeren uw goederen te leveren. De verhuizer kan ze op uw kosten in opslag plaatsen totdat de kosten zijn betaald.
Als u vóór de betaling van de transportkosten een fout in de kosten ontdekt, moet u proberen de fout te corrigeren met de chauffeur, de lokale agent van de verhuizer of door contact op te nemen met het hoofdkantoor van de verhuizer. Als er na de betaling een fout wordt ontdekt, moet u de verhuizer schrijven (het adres staat op de vrachtrekening) waarin de fout wordt uitgelegd en een terugbetaling aanvragen.
Verhuizers controleren gewoonlijk alle verzendbestanden en vrachtrekeningen nadat een verhuizing is voltooid om er zeker van te zijn dat de kosten correct waren. Als er een te hoge vergoeding wordt gevonden, kunt u zal op de hoogte worden gebracht en een terugbetaling zal worden gedaan. Als er een ondertoeslag is opgetreden, worden de extra kosten in rekening gebracht.
Betaling van de transportkosten voor zendingen die met nog twee voertuigen worden vervoerd
Hoewel alle verhuizers proberen elke zending op één vrachtwagen te verplaatsen, wordt het soms noodzakelijk om een zending over twee of meer vrachtwagens te verdelen. Dit gebeurt vaak wanneer een auto in de zending is opgenomen en deze wordt vervoerd op een voertuig dat speciaal is ontworpen om auto’s te vervoeren. Wanneer dit gebeurt, zijn uw transportkosten hetzelfde als wanneer de hele zending op één vrachtwagen wordt verplaatst.
Als uw zending is verdeeld voor transport op twee of meer vrachtwagens, kan de verhuizer betaling eisen voor elk deel dat wordt afgeleverd.
Verhuizers zijn ook toegestaan, maar niet verplicht, om de inning van alle kosten uit te stellen totdat de hele zending is afgeleverd. Op het moment dat u de afspraken voor uw verhuizing maakt, moet u de verhuizer vragen naar zijn beleid in dit opzicht.
Betaling van transportkosten voor zendingen die verloren of vernietigd zijn tijdens het transport
Verhuizers doen er gewoonlijk alles aan om ervoor te zorgen dat terwijl uw zending in hun bezit is voor transport, er geen items verloren gaan, beschadigd of vernietigd worden. Ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen gaan artikelen echter soms verloren of worden ze vernietigd tijdens de verhuizing.
Naast al het geld dat u van de verhuizer kunt terugvorderen om verloren of vernietigde artikelen te compenseren, hebt u ook het recht om de transportkosten te verhalen die worden vertegenwoordigd door het deel van de zending dat verloren of vernietigd is.
Bij zendingen met gedeeltelijk verlies of vernietiging van goederen moeten de transportkosten worden betaald. De verhuizer retourneert dan evenredige vrachtkosten op het moment dat verlies en schadeclaims worden verwerkt. Als uw hele zending verloren gaat of wordt vernietigd terwijl u in het bezit bent van de verhuizer, kan de verhuizer u niet verplichten om een van de kosten te betalen, behalve het bedrag dat u hebt betaald of ermee hebt ingestemd te betalen voor extra aansprakelijkheidsbescherming. Het feit dat u geen transportkosten betaalt, heeft geen invloed op enig recht dat u mogelijk hebt om terugbetaling voor de verloren of vernietigde artikelen te recupereren, op voorwaarde dat u de kosten betaalt voor extra aansprakelijkheidsbescherming.
Indienen van claims voor verlies en schade of vertragings- en geschillenbeslechtingsprogramma’s
Als uw verhuizing resulteert in verlies of schade aan een van uw eigendommen, hebt u het recht om een claim in te dienen bij de verhuizer om geld te verhalen voor dergelijk verlies of schade.
U heeft negen maanden na de datum van levering of de datum waarop de zending had moeten worden afgeleverd, om een claim in te dienen. U moet echter zo snel mogelijk een claim indienen. Als u er niet in slaagt om binnen 120 dagen na levering een claim in te dienen en later een juridische actie tegen de verhuizer in te stellen om de schade te verhalen, kunt u mogelijk uw advocaatkosten niet verhalen, ook al wint u de rechtszaak.
Hoewel de federale overheid voorschriften handhaaft voor de verwerking van schade- en schadeclaims, kan zij die claims niet oplossen. Als u een vordering niet met de verhuizer kunt schikken, kunt u een civiele vordering instellen om deze voor de rechtbank te verhalen. In dit verband kunt u de naam en het adres van de agent van de verhuizer voor betekening of kennisgeving van juridische procedures in uw staat verkrijgen door contact op te nemen met de FHWA.
Bovendien zijn interstatelijke verhuizers verplicht om deel te nemen aan een geschillenbeslechtingsprogramma, dat bepaalt dat bepaalde soorten onopgeloste verlies- of schadeclaims ter oplossing moeten worden voorgelegd aan een neutrale arbiter. Het kan zijn dat het indienen van uw claim bij arbitrage onder een dergelijk programma een goedkopere en gemakkelijkere manier is om uw claim te verhalen. Verhuizers zijn verplicht om alle CZV-verladers op de hoogte te stellen van het bestaan en de details van het arbitrageprogramma voordat ze een te vervoeren zending accepteren. Als de verhuizer u geen informatie geeft over een geschillenbeslechtingsprogramma voordat u verhuist, vraagt u de verhuizer om de details van het programma.
Conclusie
Mocht u vragen hebben over uw verhuizing die niet in dit pamflet worden beantwoord, aarzel dan niet om de vertegenwoordiger van de verhuizer die de regelingen voor uw verhuizing heeft afgehandeld, de chauffeur die uw zending vervoert of het hoofdkantoor van de verhuizer om aanvullende informatie te vragen.
Neem voor meer advies of hulp contact op met de Federal Highway Administration:
LICENSING &INSURANCE DIVISIE (HIA-30)
ANALYSE VAN INFORMATIE OVER DE VEILIGHEID VAN MOTORDRAGERS EN SNELWEGEN
FEDERALE SNELWEG ADMINISTRATIE
400 VIRGINIA AVENUE, ZW
Washington DC 20024
(202) 358-7027
Verklarende woordenlijst van bewegende terminologie
Accesorial (Aanvullende) Service – diensten zoals verpakking, onderhoud van apparaten, uitpakken of pianotrap dragen dat u verzoekt om te worden uitgevoerd (of noodzakelijk bent vanwege verhuurdersvereisten of andere bijzondere omstandigheden). De kosten voor deze diensten komen bovenop de transportkosten.
Voorschotkosten – kosten voor diensten die niet door de verhuizer worden uitgevoerd, maar in plaats daarvan door een professional, ambachtsman of andere derde partij op uw verzoek. De kosten voor deze services worden betaald door de verhuizer en toegevoegd aan uw vrachtbrief.
Agent – een lokaal verhuisbedrijf dat bevoegd is om op te treden namens een grotere, nationale onderneming.
Apparaat service – voorbereiding van grote elektrische apparaten om ze veilig te maken voor verzending.
Vrachtbrief – het ontvangstbewijs van uw goederen en het contract voor het transport ervan. Het is uw verantwoordelijkheid om het cognossement te begrijpen voordat u het ondertekent. Als u het niet eens bent met iets op het cognossement, onderteken het dan niet totdat u ervan overtuigd bent dat het correct is. Het cognossement is een belangrijk document. Verlies of misplaats uw exemplaar niet.
Bindende/niet-bindende schatting – een bindende schatting is een vooraf met de verhuizer gemaakte overeenkomst die de totale kosten van de verhuizing garandeert op basis van de hoeveelheden en diensten die op de schatting zijn vermeld. Een niet-bindende schatting is de benadering door de vervoerder van de kosten op basis van het geschatte gewicht van de zending en de gevraagde accessorialdiensten. Een niet-bindende schatting is niet bindend voor de vervoerder en de uiteindelijke kosten zijn gebaseerd op het werkelijke gewicht en de geldende tariefbepalingen.
Vervoerder – de verhuizer die het vervoer van uw inboedel verzorgt.
C.O.D. – vervoer voor een individuele verzender waarvoor betaling vereist is op het moment van levering in de woonplaats (of het magazijn) van bestemming.
Versnelde service – een overeenkomst met de verhuizer om het vervoer binnen een bepaalde datum uit te voeren in ruil voor kosten op basis van een hoger minimumgewicht.
Vluchtkosten – een toeslag voor het dragen van voorwerpen op of neer trappen.
Gegarandeerde ophaal- en bezorgservice – een extra serviceniveau waarbij de data van de dienst worden gegarandeerd, waarbij de verhuizer de vergoeding voor vertragingen bewijst. Deze premium service is vaak onderworpen aan minimale gewichtsvereisten.
Hoogwaardig artikel – items die deel uitmaken van een zending met een waarde van meer dan $ 100 per pond.
Inventaris – de gedetailleerde beschrijvende lijst van uw inboedel met vermelding van het aantal en de staat van elk artikel.
Linehaul Kosten – kosten voor het voertuigtransportgedeelte van uw verhuizing. Deze kosten zijn van toepassing naast de extra servicekosten.
Lang dragen – een toeslag voor het vervoeren van voorwerpen op buitensporige afstanden tussen het voertuig van de verhuizer en uw woning.
Bestellen voor service – het document dat de verhuizer machtigt om uw inboedel te vervoeren.
Bestelnummer (bill of lading) – het nummer dat wordt gebruikt om uw zending te identificeren en te volgen.
Hoogseizoen beoordeeld – hogere lijntransportkosten die van toepassing zijn tijdens de zomermaanden.
Ophaal- en bezorgkosten – afzonderlijke transportkosten die van toepassing zijn voor het transport van uw zending tussen het SIT-magazijn en uw woonplaats.
Shuttleservice – gebruik van een kleiner voertuig voor het verlenen van diensten aan woningen die niet toegankelijk zijn voor de normale, grotere lijntransportapparatuur van de verhuizer.
Opslag-in-Transit (SIT) – tijdelijke magazijnopslag van uw zending in afwachting van verder transport, bijvoorbeeld als uw nieuwe huis nog niet helemaal klaar is om te bewonen. U moet specifiek een SIT-service aanvragen, die in totaal niet langer mag zijn dan 90 dagen opslag, en u bent verantwoordelijk voor de extra kosten voor sit-service, evenals de magazijnafhandeling en de uiteindelijke leveringskosten.
Tarief – de vereiste, gepubliceerde prijslijst van de verhuizer van regels, voorschriften, tarieven en kosten voor de uitvoering van interstatelijke verhuisdiensten.
Taxatie – de mate van “waarde” van de zending. De waarderingsheffing compenseert de verhuizer voor het aannemen van een grotere mate van aansprakelijkheid dan die voorzien in de basistransportkosten.
Magazijn handling – een toeslag die van toepassing is telkens wanneer de SIT-service wordt aangeboden. Deze kosten compenseren de verhuizer voor de fysieke plaatsing en verwijdering van artikelen in het magazijn.
Punten om te onthouden
- Verhuizers kunnen bindende schattingen geven.
- Niet-bindende schattingen zijn mogelijk niet nauwkeurig; de werkelijke kosten kunnen vaak hoger zijn dan tschat hij in.
- Geef ophaal- en leveringsdatums op in de bestellen voor service.
- De Vrachtbrief is uw contract met de verhuizer… LEES HET AANDACHTIG DOOR… Als je vragen hebt, neem dan contact op met je verhuizer.
- Zorg ervoor dat u de omvang van de aansprakelijkheid van uw verhuizer voor verlies en schade begrijpt.
- U heeft het recht om aanwezig te zijn telkens wanneer uw zending wordt gewogen.
- U kunt een herweging van uw zending aanvragen.
- Als u op een niet-bindende schatting bent verhuisd, moet u voldoende contant geld of een gecertificeerde cheque hebben om de geschatte kosten van uw verhuizing plus 10 procent meer te betalen op het moment van levering.
Onopgeloste claims voor verlies of schade kunnen worden voorgelegd aan arbitrage. Vraag uw verhuizer om meer informatie.